Liigu otse sisu juurde

Kultuuripealinnast lihtsas keeles

Euroopa kultuuripealinn Tartu

 

Tartu koos Lõuna-Eestiga
on 2024. aastal Euroopa kultuuri-pealinn.

Selle kohta öeldakse lühemalt: Tartu 2024.

Igal aastal valitakse Euroopa kultuuri-pealinnaks
2 või 3 Euroopa linna.

2011. aastal oli üheks kultuuri-pealinnaks Tallinn.

2024. aastal on Euroopa kultuuri-pealinnad:

  • Eestis: Tartu ja Lõuna-Eesti,
  • Austrias: Bad Ischl,
  • Norras: Bodø.

Kultuuri-pealinnaks olemine tähendab,
et ühe aasta jooksul toimub selles linnas palju erinevaid üritusi.

Tartus ja Lõuna-Eestis on üle 1000 erineva ürituse:

  • näitused,
  • kontserdid,
  • spordivõistlused,
  • õpitoad,
  • etendused
    ja palju muud.

Siia oodatakse palju külalisi nii Eestist kui välismaalt.

Tartu ja Lõuna-Eesti inimesed saavad ise üritustes kaasa lüüa,
tutvustada oma oskusi
ja mõtteid, kuidas maailma paremaks muuta.

 

Ellujäämise kunstid

Kultuuripealinn Tartu reklaam-lause on „Ellujäämise kunstid“.

Ellu-jäämise kunstid on need oskused ja väärtused,
mis aitavad inimestel ellu jääda ja loodust hoida,
nii et ka tulevikus oleks hea elada.

Hea on elada siis,
kui me ise oleme nutikad
ning meie õhk, vesi ja toit on puhtad.

Tartu ja Lõuna-Eesti inimesed soovivad
jagada oma ellujäämise kunste
ja õppida külalistelt oskusi ja teadmisi lisaks.

 

Tartu 2024 Ellujäämise kunstid on:

  • omapärasus
  • jätkusuutlikkus
  • ärksameelsus
  • koosloome

 

Omapärasus

Iga linn ja küla on oma nägu,
see ongi oma-pärasus.

Tartu ja Lõuna-Eesti omapärasuseks on

  • kaunis loodus,
  • rahva-kombed ja traditsioonid,
  • erinevad murde-keeled.

Kultuuri-pealinnana saab Tartu enda omapärasust teistelegi tutvustada.

 

Jätkusuutlikkus

Jätku-suutlikkus tähendab,
et kõik üritused ja tegemised korraldatakse nii,
et kaitstakse loodust ja keskkonda.

Tartu 2024 ei kasutata ühekordseid nõusid,
paljud üritused on ligipääsetavad.

Ligipääsetav üritus on selline,
millest saavad osa võtta kõik inimesed:
vanad, noored ja lapsed,
mehed ja naised
ning erivajadustega inimesed.

Ligipääsetava ürituse info on selge ja arusaadav:

  • Kas see on kontsert või etendus?
  • Kes esineb?
  • Kus see toimub?
  • Kuidas sinna minna saab?

 

Ärksameelsus

Ärksameelsus tähendab,
et inimene tahab õppida uusi asju,
on uudishimulik ja tähelepanelik.

Tartu ülikoolides õpivad ja õpetavad inimesed,
kes tunnevad huvi teaduse ja teadmiste vastu.

Ainult targalt tegutsedes saab luua paremat elu.

Kui meil on palju inimesi,
keda huvitavad kultuur, ajalugu, teadus ja teadmised,
siis võib loota,
et elu lähebki paremaks.

 

Koosloovus

Koos-loovus tähendab,
et uut ja paremat elu luuakse koos.

Tartus ja Lõuna-Eestis elab palju erinevaid inimesi.

Siin on mehi ja naisi, noori ja vanu,
samuti inimesi erinevatest rahvustest.

Kõik Tartu ja Lõuna-Eesti inimesed tegutsevad kultuuripealinnas koos.

Koostööd tehakse ka teiste maade inimestega.

 

Teksti toimetas lihtsasse keelde Vaimupuu MTÜ.

Teksti testisid Rapla Hooldekeskuse Vahtra Tugikeskuse ja SA Maarja Küla kliendid.