PR plaan, turundus, kommunikatsioon (Krõõt Filippov)
PR-ist, kommunikatsioonist, turundusest
Kuidas luua edukas PR-plaan? Selleks tuleb vastata kolmele sihti seadvale kommunikatsiooni alusküsimusele ehk selgelt sõnastada, kellele, mida ja kuidas kommunikeerida. Lisaks on tarvilik defineerida täpselt enda sihtrühm või -rühmad. Eesmärk on vastavalt sündmuse sisule õppida oma publikut tundma nii hästi kui võimalik. Pärast seda jääb üle luua ürituse sisu avav, eristuv ja köitev narratiiv ning alustada meediatööga.
Toome siia praktilise näite: unistame ja ütleme, et Eestisse tuleb metal-bänd Mastodon. Sinu ülesandeks on luua kontserdi PR-plaan Eesti turule. Millest alustada? Kõigepealt tuleb uurida oma sihtrühma ehk teada saada, mis bändi fänne köidab ja kõnetab, milline on nende igapäevane elu ja kuidas nad mõtlevad. Kes on fännid, nende sõbrad ja mis on sinu publikule kõige olulisem? Milline on bändi frontman ja kuidas sa ta profiili defineerid?
Seda on alati mõistlik uurida selle valdkonna inimeste käest, vaadelda sama skeene bändide publikuid ja vajadusel viia kuulajatega läbi fookusgrupi intervjuud. Sõnastada võiks ka detailsed sihtrühmapõhised sõnumid ehk mõelda, mis sõnumiga publikut kontserdile kutsuda. Kui sul on paigas põhisõnumid, hea tunnetus sihtrühma suhtes ja kandev narratiiv, on aeg alustada meediatööga.
Milliseid traditsioonilisi kanaleid võiks võimalik Mastodoni kuulaja Eestis tarbida? Traditsiooniliste PR-kanalite ja saadete taustauuringust selgub, et tegu on raadiole orienteeritud sihtrühmaga, keda on võimalik püüda näiteks Rock FMi ja R2 saadete „Rokiministeerium“ ning „Metallion“ kaudu. Miks mitte avada bändi loomingut ka Ekspressi Areenis või pakkuda väljaandele eksklusiivintervjuud? Mõtete koondamiseks tuleb luua PR-plaan, kus on kirjas kõikvõimalikud meediategevused alates võimalikult loovast pressisündmusest kuni raadiointervjuudeni. Peale sihtrühmaspetsiifiliste kanalite on loovate lahenduste kaudu fooni tekitamiseks hea mõelda üleriigiliste kanalite ja nende saateformaatide peale. Sul on peale ERRi kultuuriuudiste alati võimalus saata bändibussi „Ringvaate“ ajakirjanik, näidata lavatagust melu TV3 „Seitsmestes“ vms. Suuremate sündmuste kommunikeerimisel on kandvaks PR-jõuks pressisündmus, kus on olulised kastist väljas lahendused, mis sünnivad koostöös loomingulise produtsendi ja tiimiga.
Alati on hea vaadata, mis on sarnaste sündmuste puhul nii Eestis kui ka mujal maailmas tehtud. Muganda julgelt säravaid PR-lahendusi ja tõsta need lokaalsesse konteksti. Vaata, kuidas teised riigid sarnaseid kontserte on promonud, sõnasta meediaväljaande ja loo pealkirja täpsusega PR-tegevused ning nimeta kõneisikud. Visanda oma ideed ja tekkinud mõtted, aseta need ajalisse järjekorda, analüüsi kriitiliselt töömahtu ja mõtesta kõige olulisemad ning realistlikumad tegevused ja määratle nende töömaht. Nüüd on sulle alles jäänud need tegevused, mis viivad sind sihile.
Tegu on ajamahuka ettevõtmisega, mis õnnestub hea meeskonnatööga. Meedia on kontrollimatu, sest ajakirjanik valib enda huvidest lähtuvalt meelepärased teemad ja lähtepunkti. Kõik on pidevas muutumises. Jälgi igapäevaselt analüütilise pilguga Eesti meediamaastikku – loe online- ja trükimeediat, kuula raadiot ja vaata teleprogrammi. Sellest hoolimata võib jääda enda teadmistest ja infoväljast väheks. Seetõttu soovitan kaasata erialaeksperte, PR-agentuure või välise nõustaja, sest professionaalse kommunikatsioonijõu kaasamise kaudu jõuad suurema tõenäosusega oma publikule ja fännidele lähemale.
Lisamaterjale
Sten Weidebaum – Kuidas planeerida kommunikatsiooni (Laulu- ja tantsupeo näitel)
Esitluse slaidid
Kristi Liiva ja Kaarel Oja. Tartu 2024 kommunikatsioonistrateegia aastateks 2021 – 2023 (tutvustus arendusprotsessis osalenud projektidele / 22.01.2021)
Esitluse slaidid
Maris Hellrand - Rahvusvaheline kommunikatsioon
Esitluse slaidid
Tartu 2024 arendusprotsessis osalenud projektist pärit kommunikatsiooniplaani näidis.
Sandra Lääne-Velt. Publikut kaasav programm Kumu kunstimuuseumis.
Esitluse slaidid
Vaata ka Kultuurikompassi foorumil “Kuidas teha kultuuris sotsiaalmeediaturundust?“ filmitud ettekandeid:
Marelle EllensTARTUp Day sotsiaalmeediaturundus
Riin Lisett Rei
Tartu Kunstimuuseumi turundusest
Andrus Kiisküla
Sotsiaalmeediaturunduse koolitus